B-førerkort til 4,25 t for bobiler
I dag har Europaparlamentet godkjent reformen av førerkortdirektivet. Det innebærer at det er gitt grønt lys for en utvidelse av førerkort klasse B til 4,25 tonn for bobiler, selv om det kan ta år før det gjelder i Norge.
– Caravan-bransjen ønsker velkommen den første behandlingen i Europaparlamentet. På sin første behandling av reformen av førerkortdirektivet godkjente parlamentet i dag en utvidelse av førerkort klasse B til 4,25 tonn for bobil, forteller kilder i det tyske bransjeforbundet Caravaning Industrie Verband (CIVD) til Din Fritid.
Etter at Europarådet i desember 2023 ga et berettiget håp om å få til vektoppgraderingen, gleder hele caravanbransjen seg over at også den andre EU-institusjonen i dag har gitt grønt lys for endringen av førerkortet, forteller CIVD.
Nytt førerkortdirektiv
Det har lenge vært usikkert om den planlagte endringen av førerkortdirektivet, som skulle behandles i Europaparlamentet denne uken, ville inkludere en godkjenning av førerkort klasse B til 4,25 tonn for bobiler.
Når det nå tolkes av de europeiske bransjeorganisasjonene CIVD og European Caravan Federation (EFC) som at oppgraderingen er i boks, er det en lettet bransje som ser mange muligheter. – En utvidelse til 4,25 tonn gir muligheten til å gjøre bærekraftig og familievennlig reising med bobil tilgjengelig for enda flere millioner av mennesker i fremtiden, heter det i meldingen fra CIVD og EFC.
Flere detaljer skal på plass
Det er en komplisert byråkratisk prosess som skal gjennomføres i EU-systemet. De nøyaktige rammene for utvidelsen av førerkort vil bli forhandlet i trialog mellom Europakommisjonen, Rådet og Parlamentet etter de nye valgene til Europaparlamentet, som er fra 6. til 9. juni 2024.
Ikke bare nullutslipp
Økningen i maksimalt tillatt vekt til 4,25 tonn for førerkort klasse B gjelder for bobiler og ambulanser, uavhengig av motortype. For andre kjøretøytyper er økningen i totalvekt knyttet til bruk av alternativ drivkraft.
Europeisk bransjesamarbeid
Den europeiske bobilbransjen har gjennom sin paraplyorganisasjon, European Caravan Federation (ECF), kjempet i mange år for å utvide vektgrensen for førerkort klasse B til 4,25 tonn for alle bobiler. Enkle, forbrukervennlige regler er nødvendige for å muliggjøre at folk kan nyte klimavennlige, familievennlige og trygge ferier, kommenterer EFC.
Fremdrift?
Etter hva Din Fritid kjenner til kan det ta flere år for det nye førerkortdirektivet kan bli implementert i Norge, men det er uansett gode nyheter som får store positive konsekvenser for både bransjen og kunder!