Understellsbehandling: Antirustbehandling av bobil | Din Fritid
Understellsbehandling

Antirustbehandling av bobil

Understellet eller chassiset er selve fundamentet i en bobil. Blir dette utsatt for alvorlig rustangrep, er gode råd dyre.


På en bobil viser vår stikkprøve at det er de delene som påbyggeren benytter som først begynner å ruste. Men også originale chassisdeler trengte behandling. På bybobilen som brukes året rundt og er fire år gammel, hadde rusten et godt tak flere steder.

Joda, nyere bobiler er bedre beskyttet mot rust enn i «gamle» dager. Men for eksempel hos Fiat Ducato, med det originale lavtbyggende chassiset, er det gjort en del etterarbeid. Det er boret og skrudd i metallet, og rustbeskyttelsen i disse punktene er så som så. Tetting av alle gjennomføringer for slanger, rør, kabler kan være mangelfullt utført. 

Tidligere var som regel undersiden av gulvet en impregnert finerplate, nå er det som oftest en glassfiberplate. Først og fremst for beskyttelse mot steinsprut, men som kjent, plast ruster ikke. Likevel bør bilens underside sjekkes grundig i alle gjennomføringer og gjennomboringer. Vi har sett mange tilfeller hvor behovet for ekstra tetting og forsegling før bilen tas i bruk er påtagelig. Dette skal normalt gjøres under klargjøringen hos forhandler, men det hender det svikter.


Første skritt er rengjøring, steaming av understellet.

Vinterbruk

Som sagt er nyere biler bedre beskyttet mot rust, men saltingen om vinteren er et problem for alle. Om du sikter på å beholde bobilen ti år eller mer, er understellsbehandling viktig. Før eller siden kommer rusten fram, og den må holdes i sjakk. Og er den først blitt et problem må understellet sandblåses. Derfor kan behandling av en ny bil være det lureste. Undertegnede har studert mange bobiler på undersiden. Der ser vi blant annet hvor nøyaktig bobilfabrikken har utført arbeidet. Vi tror imidlertid det er mange bobileiere aldri har tittet på undersiden. Det er ikke så spennende. Har du litt kjennskap til biler er dette likevel av stor interesse, det er flere ting du bør holde øye med. 


Slik kan understellet se ut etter flere års bruk. Det viser seg at spesielt vinterbruk setter spor.


Vel inne på verkstedet blir området først sandblåst.


Slik ser det ut etter grunning, som er neste steg.


Ferdigbehandlet fremstår bilen som ny, og klar for et tøft norsk vegklima.

La Strada

En bil vi har studert i forbindelse med denne saken er en La Strada, en såkalt bybobil, bygget på Fiat Ducato. Modellen er fire år gammel, og ble understellsbehandlet for tre år siden. Bobilen var inne til kontroll av behandlingen og Mercasolen satt som den skulle. Det er likevel lett å se at bilen er vinterbrukt. Flere beslag og andre påskrudde deler hadde rustangrep. Her er imidlertid metallet tykt og vil kunne ruste i flere år før det oppstår fare for svekkelse. 

Vi la spesielt merke til beslagene for innfesting av belterammen i baksetet. Disse er plassert på bilens underside. Her var det lagt på et lag av en kombinert grunning og maling. Overflaten hadde sprukket og vi kunne se at rusten under hadde utviklet seg over tid. Riktignok er festene i 3-4 millimeter tykt stål, så de tåler noen år med rusting før de går i oppløsning, men det gir et dårlig inntrykk og fabrikken må gjøre dette bedre. Det koster ikke mange kroner å galvanisere slike deler.  

Et problem som gjelder Fiat er bunnpannen under motoren. Denne stikker ned under bilen foran og er utsatt for steinsprut. Også her benyttes et enkelt lag med grunning/ maling og som på baksiden var i godt hold. Men på forsiden hadde steinsprut laget hull i malingen og rusten var på god vei. Igjen vil det ta tid før gjennomrusting, men bør likevel behandles bedre. Om ti år kan gjennomrusting gi oljelekkasje, noe som har skjedd på eldre biler. 

Bilens underside var med andre ord i god stand, takket være understellsbehandling, men diverse påmonterte deler hadde rustangrep. Her var den opprinnelige overflatebehandlingen for dårlig.

Kun sommerbruk

Videre studerte vi en Laika Ecovip fra 2014. Denne er kun sommerkjørt i tre sesonger og viste seg å være praktisk talt rustfri. Som ny var den gått over av eier, og litt understellsmasse fra sprayboks hadde forseglet en del tvilsomme punkter. Mer skulle ikke til for å holde den rustfri. Uansett er det lurt å holde et øye med bilens underside om den skal vare.

Understellsbehandlingen

Vi besøkte Saga Autoprotect i Oslo der Thomas Kristiansen gikk igjennom prosedyren med oss på La Stradaen. Første dag, rengjøring, steaming. Neste dag sprøyting. Rust ble slipt vekk og det ble lagt på en kombinert rustomvandler/ grunning. Deretter kom påføring av ny understellsmasse. 


Behandlingen gjøres i flere omganger.

De midlene som vi kjenner fra mange år tilbake, sprøytes på bilens understell, pluss inne i dører og kanaler. Først kommer et tyntflytende penetrerende stoff som sprøytes inn i dører og kanaler, og som trekker seg inn mellom plateskjøter og falser. Deretter et tykkere stoff som legges på undersiden og som tørker og beskytter. Til sist kommer et enda tykkere stoff som legges i hjulbrønner og andre steder for å dempe støy. 

Firmaet vi besøkte benytter Mercasol, som er et produkt tilsvarende Tectyl og Dinitrol. Videre finnes det også diverse oljeprodukter som brukes til understellsbehandling. Så langt vi vet, kan disse trekke seg bedre inn i eksisterende rust, men er mindre varig enn de andre midlene som tørker. Det kreves da tettere etterbehandling. Hva som er best skal ikke vi konkludere med her, men alle gjør godt og vil være med på å bevare understellet på din bobil. Prisen hos Saga Autoprotect er rundt 1000 kroner pr. meter bil. 


Teknisk redaktør i Bobil & Caravan, Truls Farner, inspiserer understellet på en sommerbrukt tradisjonell bobil med glassfiberbeskyttelse. Sammenlignet med den et år eldre bybobilen hadde den klart seg langt bedre. Det skyldes først og fremst om bobilen er vinterbrukt eller ikke.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden