Vinteren står for døren
Det er ingen tvil om hvilken vei det bærer. Vinteren er i anmarsj, og det må du forberede bobilen og campingvogna på.
Uansett om du velger å bruke bobilen eller campingvognen på vinterstid, er det lurt å gå gjennom vår sjekkliste på neste side.
Forberedelser
Det viktigste punktet under forberedelsene til vinteren er å tømme vannsystemet, se egen sak om dette.
Neste sak som trenger litt omsorg og kjærlighet er batteriene. Batterier i god form kan fint greie seg gjennom vinteren uten ladning, men det forkorter levetiden. Da hjelper det å kunne lade batteriene to til tre ganger i løpet av vinteren, eller kople de til vedlikeholdsladning om det er mulig.
Det årlige oljeskiftet gjør du på våren om bobilen benyttes om vinteren, hvis ikke gjør dette om høsten.
Vinterdiesel
Bobileiere må passe på at de har riktig diesel på bilen i vinterhalvåret. Det er store forskjeller i kuldeegenskapene på sommerdiesel og vinterdiesel.
Dersom du bruker bobilen sporadisk vinterstid, er det viktig å tenke på at du må ha vinterdiesel. Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet, selv om oljeselskapene i visse tilfeller gjør tilpasninger lokalt.
Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefales det at du fyller opp tanken når du kommer fram, før du setter fra deg bilen for natten.
Tre typer
Normal diesel tåler ned mot 11 minusgrader, men begynner å skille ut vokskrystaller allerede ved frysepunktet. Høst- og vårdiesel har tilsvarende oppførsel på minus 15 og minus 24 grader. Vinterdiesel av såkalt arktisk klasse 2 skal tåle 32 minusgrader, men har såkalt tåkepunkt hvor vokskrystaller skilles ut ved -22 grader.
Dette er omtrentlige tider for når stasjonene bytter diesel-type:
Høstdiesel: Fra midt i september til ut oktober.
Vinterdiesel: November til februar
Vårdiesel: Mars.
Sommerdiesel: April til midt i september.
Er du usikker så spør på bensinstasjonen.
Lagring utendørs
Å dekke vogna med en vanlig tett presenning er ikke så lurt om den oppbevares utendørs. En tett presenning over tak og vegger beskytter ikke bare mot fukt utenfra, den tar også vare på kondens innenfra - og kan gjøre større skade enn nytte.
Det beste er å lagre innendørs om vinteren, og helst oppvarmet selvsagt. Men det koster og et greit alternativ er å skaffe seg ekstra tak over hodet ved å kjøpe eller snekre et stativ som er en del høyere enn bilen/vogna, slik båtfolket gjør det. Det krever litt jobb og en del plass, men så slipper du å oppleve at vinduer, ventiler og andre plastdetaljer får brutal behandling, som for eksempel når vann og våt snø fryser.
Du trekker to presenninger over en høy langsgående stang. Først en tung solid som tåler vind i tillegg til regn, deretter trekker du på plass en lett og rimelig presenning under. Denne løsningen gjør at kondensvannet samler seg mellom de to presenningene og renner vekk på sidene. Om du har god åpning i begge ender av presenningene vil du få utlufting nok til at du slipper å bekymre deg for fuktighet innendørs.
Nedsnødd vogn?
Mange vogner står fast på en campingplass året rundt og taket dekkes av snø. Da er det viktig å sette på en hette, slik at ikke luftinntaket tetter seg. Ofte kommer det så mye snø at det også tettes på undersiden. Resultatet kan bli at ventilasjonen ikke fungerer. Dette har medført dødsulykker - det er kjempeviktig å holde alle ventilasjonsåpninger åpne.
Sjekklista
|