Morgendagens veier trenger strøm, mye strøm…
Lading underveis, selvkjørende biler og kontinuerlig overføring av data er noen av eksemplene som Statens vegvesen ser for seg på fremtidens veier. Rapporten «Elektrisk veg i Norge?» er nå presentert.
– Elektro blir viktigere og viktigere, sier fungerende avdelingsdirektør Jørn Holtan i Statens vegvesen. Han leder den nyopprettede seksjon for elektro. Han mener elektrofaget blir stadig mer sentralt - både i veibygging og i trafikkstyring. For eksempel vil elektrifisering av ferje- og øvrig transportsektor vil kreve gode utredninger av krafttilførsel og kontinuerlig teknologiutvikling, sier Holtan.
Han kommer med flere eksempler: Automasjon med signalisering, styring og overføring av data. Nødnett og kringkasting skal være robust og ha sikker funksjon ved kritiske hendelser.
Elektro koster 5 milliarder i året
Statens vegvesen bruker anslagsvis 5 milliarder kr i året på elektroområdet. Totalentrepriser på 30 driftskontrakter har til sammen en elektro-kostnad på rundt 350 mill. kr.
– I de pågående tunneloppgraderingene går åtte av ti kroner til nye elektroinstallasjoner, sier Holtan.
Bilen lader mens du kjører
Det er ikke umulig at man i fremtiden vil få et veinett på strøm. Vegvesenets FoU-prosjekt ELinGO har forsket på det å få til elektrisk godstransport på vei.
Det innebærer trådløse ladere som induserer spenning i en spole montert under bilen. Det gjør at batteriet kan lades mens du kjører. Med «elektrifisert» asfalt som inneholder induksjonsspoler og ferittkjerner kan det lages skinneføringer i veidekket.
Dette er noen av de funksjonene som er avhengig av stabil strømtilførsel:
Turistveger, bruer, ferjekaier/elektrifisering av ferjeflåten, bomstasjoner, ATK, værstasjoner, mekanisk variable skilt, elektroniske skilt, veg- og tunnelbelysning.