En fest - med plass til flere!
Det er stor stas når caravanbransjen samles til messe på Lillestrøm. Blankpolerte vogner og bobiler kjemper om oppmerksomheten, mens det i år også var flere andre typer tilbud: Haugevis med fortelt, telthengere og isolerte fortelt, og ikke minst tilbehør av alle typer. Og en nyhet av året: Seminarer for å spre kunnskap og glede.
Det skal sies at det til tider var plass til langt flere besøkende i de enorme utstillingshallene på Norges Varemesse denne langhelgen (12.-15.) i september. Oppkjøringen opplevdes som dramatisk for arrangøren da den planlagte messecampen regnet bort. Denne hadde i år en ny plassering, på et jorde, som skulle gi et stort område med enorm kapasitet. Og for første gang skulle Bobilforeningen (NB) og Caravanklubben (NBCC) samarbeide om å være vertskap. Grunneier hadde forberedt området med flere nye påkjørselsveier, og servicetilbud i form av oppholdstelt og toaletter var bestilt.
Men enorme nedbørsmengder de to siste ukene før messa gjorde at messesjef Konrad Sel måtte avlyse messecampen. Jordet var helt uegnet for bobiler. Messecampen var planlagt å være årets trekkplaster: Det som skulle sørge for at besøkstallene kom opp på «gammelt nivå» etter fjorårets rekorddårlige publikumsbesøk.
To alternativer kom raskt på banen: Bobilparkering på Hellerudsletta med busstransport til og fra messeområdet og på grusplassen rett utenfor messeområdet. Grunneierne var positive, og tilbudene ble benyttet av flere hundre bobil- og vognekvipasjer.
Totalt hadde årets messe 13 739 besøkende mot 13 289 i fjor og 18 019 besøkende i 2017.
Høydepunktene
Det har neppe vært så mange fortelt utstilt på Caravanmessen i «moderne tid» som i år. Det er også en god del tilbehør, selv om man her skulle tro at det var muligheter for å lage litt mer liv og røre for fremtiden. Messen på Lillestrøm er ikke en typisk arena hvor de besøkende blir fristet av uante mengder tilbehør til messepriser. Det var tydelig fokus på sesongens nye bobil- og campingvognmodeller, hvor publikum for første gang fikk se og ta på 2020-nyhetene.
Spesielt Mercedes-utgavene av bobilene fra Hymer, Laika, Bürstner, Carthago, Kabe, Dethleffs, Frankia og Rapido fikk bra med oppmerksomhet. Det er ingen selvfølge at norske kunder kaster seg over Mercedes, pris er jo selvsagt også en faktor. Men det er svært positivt at Fiat får konkurranse fra andre chassis-produsenter - noe som blant annet tvinger frem mer moderne løsninger fra den italienske produsenten.
Et annet segment som er i tydelig vekst, ikke minst i antall og produktutvikling, er bybobiler. Les for eksempel om Kabes satsing på bybobil i separat sak i utgave 7/19 av Din Fritid.
Bobilglede
Det er med glede vi fikk oppleve nytenkning og satsningsvilje på messen. Og om det var en pris for dette ville den gått til Stamsaas Fritid. Forhandleren fra Sarpsborg hadde innredet et stort lokale med stoler, podium og popcornmaskin. Hver hele time ble det servert små foredrag med mange ulike temaer. Alt fra varme i bobil til hvordan ta bedre bilder på tur ble tatt opp. All ære til forhandleren som våger å satse og tenke nytt!
På Caravan Salon er det en egen hall hvor produktnøytrale foredragsholdere serverer denne typen seminarer. Et flott sted å starte - ikke minst for nybegynnere.
Ikke glem vogn
Bobiler har de siste årene opplevd en kraftig vekst i nybilsalget, mens campingvogner har hatt en stagnasjon eller nedgang. Det gjenspeiles i produktutviklingen, hvor bobiler får langt større ressurser. Desto gledeligere er Adrias satsing på den nye Astella-serien. Dette er luksusvogner som ikke bare er moderne og superstilige, men som også har nyvinninger som to doble dører og utallige smarte detaljer.
Vi opplever at også Knaus, Fendt, Dethleffs, Bürstner og Hobby er vognprodusenter som er fremoverlente for tiden.