Test: LMC 6600 TI - Sov godt (2003-modell)
Det heter seg at vi tilbringer en tredjedel av livet i sengen. Da antar vi at dette også gjelder bobilferier. Hvis vi så går ut fra at vi resten av døgnet forsøker å gjøre noe annet enn å sitte inne i bilen, vil mesteparten av tiden vi er i bobilen bli tilbragt i sengen. Vi skal se på LMC 6600 TI hvor soveværelset har fått høyeste prioritet.
LMC eller Lord Münsterland er av de mellomstore caravanfabrikkene i Tyskland. De har lang fartstid i bransjen og har et bra modellutvalg. I øyeblikket leveres helintegrerte og alkovebiler både på Fiat og Mercedes, mens de halvintegrerte for tiden bare leveres på Fiat, Mercedes kommer til høsten. 6600 TI har to enkeltsenger på langs bak. Sengene har i tillegg romslige mål, slik at denne bilen er et alternativ for storvokste mennesker som har problemer med den mer vanlige løsningen med dobbeltseng på langs og toalettrommet ved siden av. Men et slikt soveværelse tar mye plass, over to meter av bodelens cirka fire og en halv meter. Dermed må resten komprimeres.
Utvendig
Der enn dekoren skiller LMC fra andre bobiler. De har valgt plater med glatt hvitlakkert alu-hud i sider og tak. Hele bakveggen og delen over førerhuset og overgangen vegg, tak er i glassfiber. Jo mer glassfiber, jo mer kan man forme påbygget og unngå den kjedelige kasseformen. “Vår” bil har dessuten paneler i glassfiber nede bak på hver side som frisker på bilens design. På venstre side finner vi to vinduer og bagasjeluke bak. På høyre side to vinduer og nok en luke til samme bagasjerommet (210x105/110xh 74cm. minus gasskasse og reservehjul). Gasskassen (2x11 kg) er altså tilgjengelig gjennom bagasjeromsluken. I skjørtet framme på hver side er det et lite rom for tyngre gods, jekk, verktøy o.s.v. Bakveggen har intet annet å by på enn en pen fasade. En titt under skjørtet gav oss en ny opplevelse. Vi har tidligere beskrevet Hymers funksjonsgulv og Bürstners dobbeltgulv og her var det en ny vri. LMC benytter Al-Ko chassis og mellom de langsgående vangene var det bygget inn en isolert kasse 120cm. bred og 240cm. lang. Innvendig høyde var 25cm.. Plassen var dårlig utnyttet, det var bare elektroblokk, batteri og spillvannstank. Chassisets tverrstrevere gikk riktignok uisolert gjennom kassen, disse burde vært pakket inn i noe isolesjonsmateriale. Men en spesialtilpasset friskvannstank kunne godt vært plassert der i tillegg. Dette var en enkel og rimelig måte å utnytte denne plassen på. Kassen hadde over 20 millimeter isolasjon og var oppvarmet.
Vi går inn
Døren er senket ned i skjørtet med et innvendig trinn. Du må skritte 40cm. til værs for å komme dit, trinnet innenfor er bare 16cm.. Mange vil nok savne et trinn til utenfor. Døren er nokså ordinær men med fluenettingsdør på innsiden. Vel innenfor har vi garderobeskapet til venstre og soveværelse bakenfor. Til høyre kjøkkenbenk. På motsatt side toalettrom og sittegruppe. Det er åpent inn i førerhuset med små overskap rundt. Originalsetene er byttet ut med pilotseter. Som tidligere nevnt tar soveværelset mye av plassen og toalettrom, kjøkken og sittegruppe er komprimert i denne gjennomsnittlig store bilen (lengde 687cm.). Men trivelig er det. Lys dekor på møbler og fine tekstiler i sittegruppen.
Kjøkken
Kjøkkenbenken (101x56xh 94cm.) er altså beskjeden i størrelse. Til venstre er det et lite benkeskap med to uttrekkbare trådskuffer og over en bestikkskuff, til høyre kjøleskapet ( Elektrolux RM 4401, 97ltr.). Det store trebluss kokeapparatet og oppvaskkummen dekker hele benkeflaten og det er minimalt med arbeidsplass når begge er i bruk. Overskapet har en fin form, men jeg hadde foretrukket et romsligere skap med store dører som gir mer plass. Under skapet er det to spotlights og ingen avtrekksvifte. Lufting besørges av vindu og takluken (Heki 1). Hele kjøkkenet er flott utført, ingen ting å si på det. Men er benken bare en meter lang blir det trangt og overskapet gir heller ikke så mye sårt tiltrengt skapplass.
Bad
Toalettrommet (113x80xh 190cm.) har et plastinteriør slik vi kjenner det fra en menneskealder tilbake hos LMC. De vil etter hvert endre på dette med møbelenheter i treverk. Dusjen er integrert i rommet, dog med en glassdør som skiller rommet i to. Tre speil, et høyt skap og toalettet unngår dermed spruten fra dusjen. Vi var ikke helt tilfreds med tettheten i dusjen, dessuten var glassdøren vanskelig å få i lukket stilling. En Mini-Heki takluke sørget for luft og for lys på dagen, ellers gjorde tre spotlights denne jobben. Senger: De to sengene (208x83 og 200x84cm.) har et mellomrom (35cm.) som også kan lukkes med ekstra madrasser, dermed blir det en anselig dobbeltseng (200/ 208x202cm.). Madrassene er på 12cm. tykkelse og ligger på fjærende trespiler. Det er lufting ned mot bagasjerommet som kan tilføres varme. Det er leselys for hver seng og luft besørges av to vinduer og en Mini-Heki takluke. Det er som seg hør og bør foldedør mot resten av bilen og når vi nevner god takhøyde og at du kan gå mellom sengene og slipper å klatre opp i dem, ja da kan vi ikke ønske oss mer. Det er overskap på alle tre veggene, videre er det under sengene et sammenhengende bagasjerom på tvers bakerst, fremst er varmeovnen (Truma C 6002) og friskvannstanken plassert under hver seng.
Sittegruppe
Sittegruppen består av en toseter, bord og svingbare seter i førerhuset. Det betyr at det er plass til fire personer ved bordet (92x68cm. pluss tilleggsplate ved bruk av passasjersetet foran). Videre betyr det at sittegruppen ikke kan gjøres om til seng. Fra fabrikken er det montert trepunktsbelter i toseteren men i utgangspunktet er bilen bare bygget for to. Under bordet er gulvet hevet og det kan om ønskelig sirkulere varmluft her. Toseteren er hevet tilsvarende og denne rommer dermed en god slump bagasje. Det lave Al-Ko chassiset krever en slik forhøyning da sittegruppen skal flukte med setene i førerhuset.
Skap
Garderobeskapet (65x56xh 110cm.) er av normal størrelse. Under er det et lite skap men pass på her, to varmluftslanger er montert på gulvet og disse vil for deformeres av tunge gjenstander. Øverst er det TV-skap. Totalt sett er det mye bagasjeplass i denne bilen, det er bare på kjøkkenet det er noe mangelfullt.
Teknikk
Varmekilden er altså en Truma C6002. Varmluftsdyser finner vi: en ved sittegruppe, en ved inngangsdør og en ved seng. Videre er det varme i gulv, sittegruppe, kasse under gulv, garasje (bagasjerom) bak og i toalettrom. Vannsystemet er senkepumpe av tandemtypen (lik Hymer) og vinduene fra Birkholz er også mistenkelig lik de Hymer bruker (åpnes med bare en hendel). Sterkstrøminnstallasjonen inneholder alle forventede elementer og bodelsbatteriet er på 90 Ah. Sjekkpanelet har de nødvendige brytere og kontroll av to batterier og to tanker. Bilen er godt utstyrt med stikkontakter, både 220V og 12V.
Vinteregenskaper
Takket være den isolerte og oppvarmede kassen under gulvet skulle begge tankene ligge frostfritt. Et lite problem kan finnes lengre fremme. Fra kassen under gulvet er noen ledninger og vannslanger lagt i et flexirør fritt under gulvet og opp i kjøkkenbenken. Her er det store muligheter for at vannslangene vil fryse ved kuldegrader. Ellers burde bilen klare seg bra om ikke kulden er altfor sterk.
Gjør det selv
Jeg ville gått nøye over dusjen og sjekke at denne er tett. Videre ville jeg foredle varmeanlegget ved å fordele varmen noe bedre, og blåse litt varmluft opp i flexirøret hvor vannslangene går (se vinteregenskaper).
Konklusjon
Denne bilen er egentlig en nisjebil for noe storvokste personer som er gått lei av alle disse “mor og far” bilene hvor dobbeltsengen på langs bak er for liten (ofte bare 130x185cm.). Men den er også kjærkommen for alle oss som liker å ligge godt. Nok en stilig bil med tiltalende interiør. Pris som forventet. Basisbil: Fiat Ducato Motor: 2,8 JTD Chassis: Al-Ko Utv. mål: 687x234xh 270cm. Totalvekt: 3400kg. Egenvekt: 3050kg. Nyttelast: 350kg. Senger: 208x83 og 200x84cm. Toalettrom: 113x80xh 190cm. Kjøkkenbenk: 101x56xh 94cm. Kjøleskap: Elektrolux RM 4401, 97ltr. Varme: Truma C6002 kombivarmer Bagasjerom: 210x105/ 110x74cm. Dieseltank: 80ltr. Friskvannstank: 100ltr. Spillvannstank: 100ltr. Annet: Registrert for 3 personer. Fire trepunktsbelter, fire vinduer, tre takluker (hvorav en Heki 1) tre kokebluss.