To i én: Turistmesse og caravanmesse
Verdens største messe for fritid og reiser, CMT i Stuttgart, trekker godt over 270.000 besøkende i år. Dette er en messe først og fremst beregnet på et tysk hjemmepublikum: Så mange reiseinteresserte på ett brett tiltrekker seg et høyt antall caravanprodusenter, og under årets messe presenterte disse et rekordhøyt antall nyheter.
Stuttgart: Tidligere år har jeg reist hjem fra CMT-messen og lurt på om det virkelig skjedde noe som var verdt å skrive om. I år er det motsatt: Vi har utvidet messereportasjen med flere sider - så mye spennende er det å rapportere fra CMT 2019, selv midt i et produksjonsår.
Store skarer
Publikum er reiselystent, og mange kommer til messen for å finne ut hvor neste ferietur skal gå. 68 prosent av de besøkende er interessert i turisme, mens 53 prosent besøker messen på grunn av hallene med caravanprodukter, viser en uavhengig undersøkelse gjort på oppdrag av arrangøren.
Det at så mange reiselystne kommer til messen gir caravanbransjen mulighet til å komme i kontakt med en stor andel potensielle førstegangskjøpere. Bobil- og campingvognferie har hatt en voldsom økning i hele Europa de seneste årene, og ferieformen står spesielt sterkt i Tyskland.
Chassiskrigen
Stadig flere bobilprodusenter vurderer de ”nye” produsentene av bobilchassis, og da fortrinnsvis Mercedes og VW. Det er ingen hemmelighet at Erwin Hymer-gruppen, som eier Dethleffs, har en svakhet for Sprinter. Det var derfor en nærmest forventet nyhet at Dethleffs og Laika kom med nye bobiler basert på dette moderne chassiset. Overraskende var det derimot at disse to har bakhjulsdrift. Hymer B-MC, for eksempel, har forhjulstrekk fra samme leverandør. Forhjulstrekk er valgt av Hymer på grunn av lettere vekt, lavere bodel og dermed lavere totalhøyde. I tillegg er forhjulschassiset rimeligere, etter det Din Fritid erfarer. Selv om det finnes flere svakere motoralternativer som kan bidra til at totalprisen går ned med bakhjulsdrift.
Det første året med ny Sprinter på markedet har Erwin Hymer-gruppen gjort en avtale med Mercedes som gir gruppens merker eksklusiv rett til chassis for bobiler. For neste modellsesong er det derfor god grunn til å forvente at det kommer mange nye bobiler på Sprinter-chassis.
Det er også grunn til å anta at det bare er et tidsspørsmål før Fiat vil komme til å svare med en ny utgave av sin Ducato. For å forbli konkurransedyktige og aktuelle er de nødt til å levere et mer moderne førermiljø med elektroniske førerassistenter, samt en ekte automatgirkasse.